YouTube

youtube-logo2Inleiding
Opgericht in 2005 is YouTube momenteel het op een na grootste sociale medium in Nederland met 7,1 miljoen gebruikers. YouTube doet hierdoor amper onder voor Facebook. Het aantal dagelijkse gebruikers is echter wel vele malen lager, 0,9 miljoen t.o.v. 5 miljoen op Facebook. Wereldwijd heeft YouTube ondertussen een nieuwe mijlpaal bereikt, maar liefst een miljard unieke bezoekers per maand. Dat YouTube een enorme invloed heeft op verschillende markten is wel duidelijk. De muziek, tv en film industrie is bijvoorbeeld flink veranderd de afgelopen jaren.
Evenals bij Twitter is ook de groei bij YouTube gestagneerd, zoals onderstaande grafiek laat zien.
Screen Shot 2013-06-13 at 11.38.06

Verdienmodel
Evenals andere sociale media had ook YouTube wat tijd nodig om met een goed verdienmodel te komen. In 2010 kwamen ze dan met een advertentiemodel. Er worden simpelweg advertenties vertoond in de video’s en daar wordt voor betaald. Deze advertenties zagen er op dat moment als volgt uit:
03youtube-1-popup
Dit waren dus de allereerste advertenties op YouTube. Ondertussen staan er advertenties naast video’s en bestaan er de zogenaamde pre-rolls die je al dan niet kan overslaan na 5 seconden, het zogenaamde TrueView.
Met TrueView betalen adverteerders alleen wanneer mensen de video ook daadwerkelijk kijken. Er wordt een onderscheid gemaakt in vier verschillende mogelijkheden.

TrueView in-stream
Dit is de advertentie die start voor de video, pre-roll genaamd, en is na 5 seconden over te slaan. Er wordt betaald op het moment dat de hele commercial is bekeken of wanneer men 30 seconden van de commercial heeft gezien indien de commercial langer is dan 30 seconden.

TrueView in-slate
Hierbij worden drie verschillende advertenties getoond waarvan de kijker er 1 moet kijken om de video te kunnen zien. Er kan ook gekozen worden om deze niet te kijken maar tijdens de video zelf een commercial voorgeschoteld te krijgen. Er wordt betaald op het moment dat kijkers de video zien.

TrueView in-search
Dit zijn de video’s die bovenaan of rechts op de pagina verschijnen, vergelijkbaar met de advertenties in de zoekresultaten van Google. Er wordt ook afgerekend wanneer de video bekeken wordt.

TrueView in-display
Hieronder vallen de video’s die rechts naast andere video’s verschijnen. Ook hier geldt dat er betaald wordt op het moment dat de video bekeken wordt.

De uitleg van video adverteren met Google is visueel gemaakt in deze video.

Abonnementen
YouTube gaat wellicht abonnementen introduceren waarbij mensen bepaalde video’s alleen kunnen zien als zij over zo’n abonnement beschikken. Het zou dan gaan om $1,- tot $5,- per maand om toegang te krijgen tot de YouTube-kanalen van bepaalde aanbieders. Het idee hierachter is dat er bijvoorbeeld ook oude series of films beschikbaar zouden kunnen komen. Vooralsnog zijn de abonnementen niet geïntroduceerd en is het ook niet bevestigd door Google dat het komt. Wel geven ze aan hier mee bezig te zijn en er serieus naar te kijken.

Personal Branding
Beelden spreken meer dan duizend woorden en in dat opzicht is YouTube een fantastisch platform om jezelf te uiten. Het is echter niet voor alles even geschikt en niet iedereen is even goed voor de camera. Ben je wel een vlot persoon en wil je dat graag overbrengen dan is YouTube daar een goed medium voor. Het grote voordeel is dat deze video’s makkelijk te delen zijn op de andere social media en je dus geen grote hoeveelheden abonnees moet hebben om anderen je video te laten zien. Voor de filmpjes geldt hetzelfde als voor andere social media; zorg dat je authentiek en onderscheidend bent. Bedenk originele content of breng het op een unieke manier zodat je mensen weet te boeien.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s