Twitter

twitter-logo-1Inleiding
Twitter is lang niet zo populair als Facebook maar heeft in Nederland toch 3,3 miljoen gebruikers. Het afgelopen jaar is de groei van Twitter in Nederland gestagneerd. Screen Shot 2013-06-13 at 11.38.06Twitter wordt echter wel zeer intensief gebruikt; bijna de helft van de gebruikers, 1,6 miljoen mensen, maakt dagelijks gebruik van Twitter. Wereldwijd verwerkte Twitter eind 2012 al meer dan 500 miljoen tweets per dag.

Verdienmodel
Twitter is in 2006 opgericht, maar kwam in 2010 pas met zijn eerste verdienmodel. Dit is natuurlijk de grote vraag wanneer je en gratis dienst aanbiedt en deze veel bezoekers/leden krijgt. Hoe zet je het aantal bezoekers om in geld?

Promoted Tweets
Twitter heeft bedacht met zogenaamde ‘’Promoted Tweets’’ te komen. Dit zijn advertenties in de vorm van tweets die getoond worden bij de zoekresultaten. Deze zien er als volgt uit.Schermafbeelding-2012-05-07-om-10.19.05

Het is ook mogelijk dat de promoted tweet op de tijdlijn van een gebruiker komt wanneer deze relevant is voor de gebruiker. Afrekenen gebeurt op basis van interactie. Een interactie is:

– Retweet
– Reply
– Favorite
– Click (het klikken op links of hashtags in een tweet)

Het gebruikte model voor het afrekenen van deze interacties heet CPE, cost per engagement model. De kosten zijn afhankelijk van de concurrentie en zijn minimaal $0,10 en voorgesteld wordt vaak $0,50.
Hieronder worden promoted tweets kort en duidelijk uitgelegd door Twitter zelf.

Promoted Accounts
Het is ook mogelijk om de advertentie bij de ‘’who to follow’’ sectie op de site te hebben staan, promoted accounts genoemd, en dan wordt er op basis van het CPF model afgerekend, cost per fan. Deze kosten zijn ook afhankelijk van de concurrentie en beginnen voor rond de $1,- tot $2,-.

Promoted Trends
Dit is verruit de meest kostbare manier van adverteren. Het adverteren van een trend in de Verenigde Staten kost namelijk maar liefst $120,000. Het kan echter een effectieve manier zijn om veel mensen te bereiken, want experts schatten in dat er gemiddeld zo’n 25 miljoen impressies per dag mee kunnen worden behaald. Deze trend is namelijk niet alleen zichtbaar op Twitter maar ook op third party en mobiele apps.

Leads Generation Cards
Een gloednieuw verdienmodel dat pas net is opgezet en nog getest wordt, heet Lead Generation Cards. Hiermee kunnen ondernemers en marketeers leads uit tweets genereren. Het zijn caards die uit een tweet klappen wanneer iemand op een tweet klikt. Hier staat vervolgens een beschrijving in van een aanbieding en natuurlijk een call to action. Deze kaarten zijn al gedeeltelijk ingevuld met de naam, @gebruikersnaam en e-mailadres, waardoor de gebruiker alleen nog de informatie naar de winkel hoeft te versturen. Momenteel is dit alleen nog in beperkte mate beschikbaar in de Verenigde Staten.

Personal Branding
Vanwege de beperkte mogelijkheden en ruimte op Twitter is dit misschien niet het eerste platform waar je aan denkt bij Personal Branding. Toch is dit ook een belangrijk netwerk om jezelf op te uiten, omdat je juist kort en bondig moet zijn en het een uitdaging is de 140 tekens goed te gebruiken. Ook hier geldt weer dat alles wat online staat, online zal blijven dus lees je tweet altijd een keer goed over alvorens je hem publiceert. Zo kan je cruciale spelfouten vermijden, dat staat immers nogal onprofessioneel.
Twitter is uitermate geschikt om heel kort je mening te geven over een artikel of om artikelen, nieuws en ontwikkelingen met anderen te delen en een dialoog aan te gaan. Er zijn diverse dingen die je kunt doen om Twitter goed in te zetten voor personal branding, bijvoorbeeld:

– Volg mensen binnen je vakgebied die een autoriteit zijn (meestal volgt een deel wel terug en zou bouw je aan netwerk)
– Zorg dat je tweets interessante inhoud hebben
– Probeer een focus aan te brengen in je tweets. Bespreek een bepaald onderwerp, bijvoorbeeld online marketing, maar vergeet ook zeker niet je persoonlijke interesses terug te laten komen.
– Bekijk je tweet vanuit de volger, is het voor hem/haar ook interessant?
– Doseer je aantal tweets goed. 30 per dag is nogal veel, maar eens in de twee weken is weer te weinig.
– Deel je account met anderen door de link op je andere profielen te vermelden

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s