Pinterest

pinterest-logoInleiding
Pinterest is wellicht een minder bekend social medium en ik zal daarom even toelichten wat precies de functionaliteit is van de site. In de basis heeft iedere persoon zijn eigen profiel met een prikbord waarop foto’s kunnen worden gedeeld. Het is mogelijk eigen foto’s te delen of andermans foto’s te re-pinnnen of te liken.

De ontwikkeling van het medium begon eind 2009 en heeft vanaf maar 2010 tot augustus 2012 in gesloten beta gedraaid. Dit hield in dat mensen alleen lid konden worden wanneer ze werden uitgenodigd. In januari 2012 hadden ze 11,7 miljoen unieke gebruikers waarmee het de snelst site ooit is die 10 miljoen unieke bezoekers heeft gehaald. Het grootse deel van deze bezoekers is vrouwelijk. Aanvankelijk bedroeg dat percentage zo’n 80%, maar ondertussen is het verschil minder groot en maken vrouwen 58% van al het verkeer uit. In Nederland is het netwerk ook vrij groot geworden met 530.000 gebruikers waarvan er 56.000 dagelijks actief zijn. 1 op de 5 Nederlanders is bekend met het netwerk. Hier is dus nog genoeg winst te behalen voor Pinterest.

Interessant voor bedrijven?
Pinterest is zeker interessant voor bedrijven. Gezien de enorme groei en de populariteit is het de moeite waard om er mee bezig te zijn. Pinterest biedt ook al redelijke inzichten in de statistieken van de pins en het kan dus ook al enigszins gemonitord worden. Nog veel belangrijker is dat uit onderzoek blijkt dat Pinterest een van de grootste platformen is als het gaat om het genereren van verkoop. 43% van de gebruikers geeft namelijk aan dat goede pins hen aanzet tot engagement en uiteindelijke verkoop. Op Facebook is dit percentage bijvoorbeeld maar 24%. Daarnaast gebruikt 70% van de gebruikers het platform om inspiratie op te doen wat hij/zij wil gaan kopen. Dit zijn erg interessante cijfers die het medium erg aantrekkelijk maakt voor bedrijven. Voor een voorbeeld van hoe het moet, kan je eens de pagina van Hema bekijken.
Een nieuwe tool op Pinterest is de zogenaamde Rich Pin. Hierbij is het mogelijk om automatisch geupdate informatie toe te voegen als prijzen, beschikbaarheid, reviews of bijvoorbeeld ingrediënten. Een zeer interessante tool voor bedrijven die hun producten delen op Pinterest.

Verdienmodel
Uit het voorgaande komt een heel logisch verdienmodel naar voren voor Pinterest, namelijk op basis van affiliates. Wanneer iemand een product koopt of een wbsite bezoekt op basis van een foto op Pinterest dan krijgt Pinterest daar een vergoeding voor.
Met de nieuwe analytics functie kunnen ze eventueel ook geld verdienen door geld te vragen per impressie die de site genereert.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s