LinkedIn

LinkedIn-LogoInleiding
LinkedIn bestaat ondertussen een goede 12 jaar. Het is namelijk in december 2002 opgericht door Reid Hoffman en Jeff Weiner, de huidige CEO. Een half jaar later, op 5 mei 2003, werd het platform daadwerkelijk gelanceerd. In 2008 brachten ze een mobiele site en iPhone app uit. Een paar jaar later, in 2011 en 2012, volgden respectievelijk de Android en iPad app. Ondanks hun jarenlange bestaan, hebben ze voor het eerst winst gemaakt in 2010 ($15,4 miljoen winst op $243,1 miljoen omzet). Ook in 2011 en 2012 hebben ze winst gemaakt (respectievelijk $11,9 en $21,6 miljoen). Sinds het jaar dat ze winst hebben gemaakt zijn ze gegroeid van 900 werknemers naar 3200 werknemers. In tussentijd zijn ze op 19 mei 2011 ook naar de beurs gegaan waar de prijs per aandeel toen $45,- bedroeg. Dit bedrag is nu opgelopen tot $169,-.
Een nieuwswaardig feit is daarnaast nog dat LinkedIn vrij recentelijk SlideShare heeft overgekocht voor maar liefst $119 miljoen.

Verdienmodel
Het verdienmodel van LinkedIn bestaat uit een aantal onderdelen, namelijk betaalde accounts, advertenties, job posting en de beurs.

Betaalde accounts
Er zijn verschillende betaalde accounts die o.a. als voordeel hebben dat je betere zoekresultaten krijgt, direct contact hebt met mensen buiten het eigen netwerk en makkelijker in contact komt met recruiters. Deze betaalde accounts zijn in drie hoofdgroepen onderverdeeld: Wervingsmanagers, werkzoekenden en verkoopprofessionals. Ieder van deze groepen heeft weer drie subgroepen. De prijzen voor de accounts lopen uiteen van €11,95 tot €299,95.

Advertenties
Dit is het zogenoemde Linked Ads en spreekt redelijk voor zich. De weergave is op basis van doelgroep criteria, wat natuurlijk een van de grote voordelen van online marketing is. Het dagelijkse budget kan men zelf instellen, tussen de $10,- en $1000,-, waarbij de kosten per klik vanaf $2,- zijn afhankelijk van de bedrijfstak. Deze kosten zijn dus geen vast bedrag en verschillen. Daarnaast kan er gekozen worden voor CPM in plaats van het zojuist genoemde CPC. Screen Shot 2013-06-13 at 13.18.48

Job posting
Voor het plaatsen van vacatures moet betaald worden en dit kost ongeveer tussen de $200,- en $300,-.

Personal Branding
Naast dat je als bedrijf een pagina kan aanmaken en kan adverteren is LinkedIn een zeer belangrijk platform om jezelf als persoon weg te zetten. Het gebruik van LinkedIn neemt de afgelopen jaren dan ook gestaag toe. Screen Shot 2013-06-13 at 11.38.06In Nederland gebruiken zo’n 4 miljoen mensen LinkedIn waarvan 10% dagelijks en van de freelancers bijvoorbeeld bezit maar liefst 88% een LinkedIn account. Daarnaast is het aandeel dat verwacht social media steeds meer te gebruiken om informatie te verzamelen significant gestegen het afgelopen jaar. Schermafbeelding_2013-02-14_om_16.29.13

Hoe pak je dat dan precies aan, personal branding? Volgens Jan Vermeiren, auteur van ‘’Hoe LinkedIn nu ECHT gebruiken”,
zijn er drie delen van een goede aanpak: een passieve, actieve en proactieve strategie. Ieder van deze zal ik hieronder kort beschrijven.

Passieve strategie
Deze strategie vormt de basis van het opzetten van een LinkedIn profiel. Er zijn vijf ingrediënten voor deze strategie met ieder zijn eigen aandachtspunten. Deze omvatten o.a. het volgende. Zorg dat je profiel er aantrekkelijk uitziet door een goede teaser in de Professional Headline te stoppen en een recente professionele profielfoto te gebruiken. Profielen met foto worden immers 7 keer vaker bekeken. Maak gebruik van applicaties als SlideShare en WordPress en zet deze, indien mogelijk, in als lead generation tool. Word lid van interessante groepen.

Actieve strategie
Zoals de naam het al zegt, focust deze strategie op het actief bezig zijn op LinkedIn. Dit kan je o.a. doen door status updates te posten en andermans status updates te liken, sharen of op te reageren. Deel informatie via Sharing Bookmarklet, draag bij aan Answers en ben actief in groepen door zelf discussies te starten of te reageren op wat anderen schrijven. Vraag ook naar aanbevelingen en bespreek dit bij voorkeur eerst persoonlijk alvorens de uitnodiging via LinkedIn te versturen.

Proactieve strategie
Deze strategie focust zich op het behalen van de gewenste resultaten en is daarom de belangrijkste en interessantste. Hiervoor worden drie zogenaamde ingredienten aangehaald waaronder: het deelnemen aan evenementen en mensen vinden die kunnen helpen je doelen te bereiken. Voor deze laatste zijn vijf stappen van belang:
– Maak een concreet doel
– Bepaal de best geplaatste personen die u kunnen helpen dat doel te bereiken
– Gebruik ‘’Advanced Search’’
– Kijk in de resultaten wie u gemeenschappelijk kent
– Vraag via de telefoon om via een Magic Mail geïntroduceerd te worden

Dit is wellicht de lastigste strategie, maar velen gebruiken LinkedIn alleen op een passieve manier, zoals de passieve strategie omschrijft en op die manier behaal je niet het gewenste resultaat. Je zal actief met dit sociale medium om moeten gaan om het effectief in te kunnen zetten voor personal branding.

Overige praktische tips vind je hier en hier.

Als laatst wil ik graag de volgende video met jullie delen. Dit is Jan Vermeiren die het gebruik van LinkedIn toelicht.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s