Instagram

instagram-logoInleiding
Instagram is misschien wel één van de snelst groeiende social media van het moment. In januari melde het bedrijf dat het aantal abonnees maandelijks met 10% steeg. Het is in oktober van 2010 gestart en heeft in Nederland nu 720.000 gebruikers, waarvan er 120.000 dagelijks actief zijn. 1 op de 3 mensen in Nederland zijn met het platform bekend. Wereldwijd heeft Instagram maandelijks 100 miljoen actieve gebruikers. Facebook heeft in 2012 doorgehad dat er veel potentie in het social medium zat en heeft het bedrijf dat uit 12 personeelsleden bestond voor ongeveer $1 miljard overgenomen (vanwege de daling in aandelen Facebook was dit bedrag uiteindelijk $715 miljoen).

Verdienmodel
Zoals ook bij andere social media gebleken is, zoals Twitter en YouTube, heeft het jaren geduurd alvorens er een goed verdienmodel is bedacht. Instagram heeft tot op heden dan ook nog geen model bedacht. Ze zijn wel gestart met de data van de foto’s met Facebook te delen en de affiliates en adverteerders die daaraan gelinkt zijn. Dit viel bij de gebruikers echter niet goed en leidde tot veel protest. Om de gebruikers te kalmeren heeft Instagram duidelijk gemaakt dat ze de foto’s niet verkopen en zij niet de rechten bezitten, maar dat de rechten in handen blijven van de gebruikers.

Zakelijk gebruiken
Het feit dat er niet geadverteerd kan worden en Instagram zelf nog geen cent verdient met hun service, betekent niet dat bedrijven de applicatie niet kunnen gebruiken voor verschillende marketingactiviteiten. Zo merken steeds meer bedrijven dat Instagram een goede manier is om locaties op de kaart te zetten. Zowel voor steden als bijvoorbeeld voor events in de toeristische branche kan dit goed van pas komen. Eelco Roos is hier bijvoorbeeld mee actief en, mede vanwege zijn enorme volger aantal van 251.631, is dit een succes. Door de geotagging en hashtags goed te benutten en dit te delen op andere social media, kan ook het bereik immens vergroot worden.

Personal Branding
Eelco Roos is een perfect voorbeeld van hoe Instagram te gebruiken voor personal branding. Door zijn liefde voor fotografie te delen en prachtige foto’s online te zetten op zijn profiel heeft hij zijn aantal volgers kunnen vergroten. Hierdoor gingen bedrijven de waarde inzien van zijn foto’s en wordt hij met grote regelmaat benaderd om bepaalde locaties vast te leggen.
Daarnaast kan je natuurlijk ook als niet-fotograaf je interesses delen en laten zien wat je zoal bezighoudt. Het is daarnaast een goed platform om je creativiteit te uiten, iets wat door velen zeer gewaardeerd wordt.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s