Hyves

Hyves-logoInleiding
Raymond Spanjar, Koen Kam en Floris Rost van Tonningen zijn de Nederlanders die in september 2004 Hyves hebben opgericht. Het maakte in het begin een explosieve groei door: in 2005 had het 1 miljoen leden en dat groeide naar 10 miljoen in 2010. Op dit hoogtepunt werd het verkocht aan de Telegraaf Media Groep voor €43,7 miljoen. Ondertussen begon Hyves de stevige concurrentie van Facebook te merken en sindsdien is het dan ook sterk in populariteit gedaald. Het was augustus 2011 waarin Facebook voor het eerst meer unieke bezoekers had dan Hyves. In onderstaande grafiek is de daling goed te zien. Hierbij moet echter wel worden opgemerkt dat een groot deel van de doelgroep van Hyves zich nog onder de jonger dan 15 jarigen bevindt.
Screen Shot 2013-06-13 at 11.38.06
Vorig jaar gebruikten nog 3 miljoen Nederlanders Hyves en dit is het afgelopen jaar gezakt naar 1,2 miljoen. Het aantal dagelijks actieve gebruikers is met 300.000 nu drie keer zo laag t.o.v. vorig jaar.

Verdienmodel
Het belangrijkste deel van het verdienmodel op Hyves bestaat het advertentiemodel. Het is daarnaast ook mogelijk om Goldmember te worden voor €29,95 per jaar.
Wat betreft de advertenties zijn er drie mogelijkheden: bannering, video (pre-roll) of E-mail.
Bannering begint vanaf €0,48 per 1000 vertoningen. Natuurlijk is dit afhankelijk van de plaats, het formaat en welke targets je wilt gebruiken. Hetzelfde geldt voor video advertising wat begint met een CPM van €15,-.
De mailings zijn op basis van het aantal adressen dat ingedeeld is naar geslacht. Alle 18+ leden benaderen met een minimum van 600.000 adressen kost bijvoorbeeld €21.000,-. Als men zich alleen op 18+ en mannen wilt richten, met een minimum van 250.000 adressen, kost dit €9.900.
Ze bieden ook de mogelijkheid de advertenties op mobiel en tablet te tonen. Deze verrekening is op basis van CPC en begint op €1,-.

Voordelen
Net als Facebook bezit Hyves veel gegevens en is het mogelijk om gericht te adverteren. Ze tonen daarnaast vrij uitgebreid de statistieken van de advertentie-resultaten. Het is een goed medium om vooral de jongere doelgroep te bereiken.

Bron: Hilgers L. & van Zadelhoff T. (2011) BoekTweePuntNul. Hoensbroek en ’s Hertogenbosch. Educos i.s.m. Van Buurt Boek.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s