Facebook

logofacebook

Inleiding
Iedereen kent Facebook en nagenoeg iedereen beschikt over een Facebook profiel. Ondanks dit gegeven, blijkt de populariteit van Facebook onder jongeren toch af te nemen. Dit heeft onder andere te maken met de opkomst van andere sociale netwerken als Instagram en Vine. Desondanks heeft Facebook wereldwijd meer dan een miljard actieve gebruikers en heeft het in Nederland 7,9 miljoen gebruikers, wat neerkomt op 47% van de totale Nederlandse bevolking. Het is hiermee het grootste sociale netwerk in Nederland en veruit het populairst wat betreft dagelijks gebruik: 5 miljoen mensen t.o.v. 0,9 miljoen voor YouTube en 1,6 miljoen voor Twitter.

Verdienmodel
Facebook heeft een breed aantal mogelijkheden waarop er geld verdiend wordt. Het verdienmodel van Facebook is het advertentiemodel. Door alle informatie die Facebook over de gebruikers heeft, ligt het ook voor de hand om iedere doelgroep met specifieke advertenties te benaderen. Voor Facebook is dit erg lucratief; dit levert bijna 4 euro per jaar per gebruiker op. Naast de gerichte advertenties zijn er ook de zogenaamde Engagement Ads. Deze verschijnen op de homepage en deze kunnen geliked worden.
Andere inkomstenbronnen zijn advertenties bij zoekopdrachten, affiliate deals (product gekocht via een verwijzing van Facebook) en virtual goods en de gift shop (virtuele producten voor spelletjes of om te schenken aan vrienden).
Al langer laat Facebook ook bedrijven advertenties maken waarbij deze beter zichtbaar kan worden als er betaald wordt. Bedragen variëren hier van €4,- tot €15,-. Screen Shot 2013-06-13 at 14.41.09
Of het boosten van een bericht kan ook, voor $5,- tot $50,- afhankelijk van het gekozen bereik.Screen Shot 2013-06-13 at 14.38.00

Nieuw is dat het geld kost om berichten te sturen naar mensen die geen vrienden zijn. Engelse gebruikers betalen 71 pence om een bericht te sturen. Dit bedrag loopt op wanneer men berichten wil sturen naar celebrity’s zoals Snoop Dogg waar je ruim £10,- voor betaalt.

Personal Branding
Wat belangrijk is om te onthouden, is dat alles wat online staat, online zal blijven en het meeste wat mensen doen op social media openbaar en voor iedereen zichtbaar is. De voorbeelden van gênante foto’s op Facebook kennen we tenslotte allemaal. Ook status updates die niet zo snugger zijn, helpen je niet echt. Een goed begin is dus om niets online te zetten wat een negatief beeld kan vormen van jou als persoon of waarvan je niet wilt dat het over een jaar nog zichtbaar/vindbaar is.
Facebook is vooral goed inzetbaar om je persoonlijke kant te laten zien. Je professionele kant kan je al naar voren brengen op LinkedIn en gebruik ieder medium ook zoals het het best ingezet kan worden. Dit wil niet zeggen dat je niet (semi) professioneel gebruik kunt maken van Facebook. Zorg dat je posts inhoud hebben en interessant zijn. Voor personal branding op social media geldt in zijn algemeenheid dat je drie stelregels moet aanhouden:
Ben
– onderscheidend
– authentiek
– consistent

Dit kan je ook toepassen op Facebook. Uit jezelf als persoon en laat zien wat je meningen zijn. Ben hierin dus consistent en spreek je zelf niet tegen. Loop ook niet achter anderen aan, maar zorg dat je opvalt, dat je onderscheidend bent. Laat ook je sociale kant naar voren komen en zoek veel interactie op, dat is immers waar Facebook zo goed voor is.

Als je graag wilt opvallen en je wilt weten wanneer je het best je posts kan plaatsen, raad ik je aan even hier te kijken.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s