Ontwikkelingen van mobiel

Ontwikkelingen in gebruik
Het is iedereen bekend dat er een enorme ontwikkeling is op het gebied van mobiel. De tablets zijn nog niet heel lang geleden geïntroduceerd en steeds meer mensen lopen met smartphones rond. Het smartphone bezit in Nederland was eind 2012 meer dan 61%. Dit terwijl in begin van 2012 52% procent van de mensen een smartphone bezat. Niet verrassend is het de leeftijdsgroep van 12 tot 19 jaar waar de penetratiegraad het hoogst is. Het zijn deze zelfde jongeren die voor de grootste groei hebben gezorgd voor de tablets. Het bezit is met maar liefst 29% gestegen van 10% in juni 2012 naar 39% in 2013. Daarnaast zijn de tablets erg in trek bij de groep van 65-plussers. Hier is het bezit van een tablet over dezelfde periode van 15% naar 33% gestegen. Al met al is het aantal tablets in Nederland met 1,3 miljoen gegroeid en is het totaal aantal nu 5,6 miljoen. Dit houdt in dat 44% van de Nederlanders beschikking heeft over een tablet. In 2012 was dit nog maar 1,8 miljoen, een enorme stijging dus. Ondanks de opkomst van andere tablets is het besturingssysteem van Apple nog veruit favoriet.8435634342_a9a8be6a0a Dit is een belangrijk gegeven bij het ontwikkelen van reclamecampagnes voor tablets. Het is daarnaast ook handig om te weten waar mensen zo’n tablet gebruiken. Het blijkt dat bijna iedereen (89%) een tablet in huis gebruikt. Dit biedt dan ook interessante mogelijkheden voor combinatie van TV en tablet, de zogenaamde second screen toepassingen. Ongeveer de helft gebruikt namelijk zijn tablet of smartphone tijdens het televisie kijken. Waarbij meer dan 2/3 dit meermaals per week doet. Nielsen heeft ook onderzocht waar mensen dan mee bezig zijn en het blijkt dat 20% bezig is met het kopen van een product dat op dat moment wordt geadverteerd op televisie. Het mobiele apparaat wordt daarnaast het meest gebruikt voor het opzoeken van informatie. Men is dus duidelijk bereid om tijdens het TV kijken actief bezig te zijn met producten bekijken en bestellen.Second screen activiteiten Mensen zijn lang niet altijd thuis en dus is de smartphone een interessant middel om potentiële klanten te bereiken. Uit onderstaande grafiek is af te lezen dat het voornamelijk jongere mensen zijn die internet gebruiken op hun smartphone. Bij de leeftijdsgroep van 12 tot 25 jaar komt dat al dicht in de buurt van 90%. 8435634312_91186b5a21 De smartphone wordt ook veel onderweg gebruikt (50%) en is daarom een zeer geschikt middel voor targetten op basis van de huidige locatie waar iemand zich bevindt.

M-Commerce ontwikkelingen
De groei in gebruik is dus duidelijk en ook over het gebruik wordt steeds meer bekend. Wat doen marketeers hiermee? Hoe zit het met de m-commerce?
In het Verenigd Koninkrijk wordt 15% van de aankopen in de online retail gedaan via een mobiel apparaat. Verwacht wordt dat dit in de komende vier jaar oploopt tot een kwart van alle online aankopen. Tablets spelen hierin ook een belangrijke rol, want verwacht wordt dat 59% van de aankopen via tablets zal worden gedaan. Wat erg opvallend is, is dat nog slechts 10% van de Britse retailers ook een site heeft die voor tablets is geoptimaliseerd. De cijfers spreken voor zich; bedrijven moeten aan de slag om hun sites voor zowel tablets als smartphones te optimaliseren en anders zullen ze inkomsten mislopen. Daarnaast is mobiel adverteren ook een zeer belangrijke factor. Wereldwijd zal er in 2013 namelijk $11,4 miljard worden omgezet naar aanleiding van mobiele advertenties. Dit is een groei van 18,75% t.o.v. de bestedingen in 2012. Verwacht wordt dat het bedrag in 2016 zal oplopen tot $24,5 miljard. Zeer interessante ontwikkelingen zijn die van de verschillende vormen van adverteren. De kracht van mobile search advertising zal gaandeweg afnemen en mobile display advertising zal dat compenseren. Deze display advertising zal voorlopig nog in apps en in browsers voorkomen, maar in 2015 zullen, na dominantie van de bestedingen aan in-app advertising, de bestedingen voor web display advertising die van in-app overstijgen.
ZenithOptimedia voorziet voor de mobiele markt een groei in de wereldwijde reclame bestedingen van 67% in 2013 en verwacht tussen 2012 en 2015 een gemiddelde jaarlijkse groei van 51%. Deze bedragen komen dan dus nog hoger uit dan de hiervoor behandelde verwachting: $29,4 miljard in 2015. Dit is een fors bedrag maar is dan nog maar 21,9% van de internetbestedingen en slechts 6,1% van de totale reclamebestedingen. Nederland zal zeker niet achter lopen, in tegendeel. Nederland behoort tot de wereldtop als we kijken naar de penetratiegraad van tablets en smartphones en de groeicijfers van de bestedingen aan mobiele reclame zullen de komende jaren tussen de 40% en 50% liggen.

Innovatief gebruik
Dus hoe kan je als bedrijf of als marketeer inspelen op deze ontwikkelingen? Natuurlijk kan je adverteren in de hoop dat mensen je producten gaan kopen, maar er bestaan ook andere creatieve oplossingen. Hema is hiervan een goed voorbeeld. Vandaag, 21 juni, lanceert Hema haar nieuwe app.

De interessantste toevoeging is de scanfunctie. Hiermee kan je producten scannen om te kijken of die op voorraad zijn. Stel dat je koffie bijna op is, dan kan je de barcode scannen en direct zien of hij op voorraad is en waar bij jou in de buurt. Screen_Shot_2013-06-19_at_14.01.33Andersom kan ook: stel dat je in de winkel staat en het product is niet op voorraad of niet in de kleur of maat die jij zoekt, dan kan je de code scannen om de bestelling in de webshop te plaatsen. Dit betekent echter wel dat men in de winkel over internet moet beschikken en zelf ervaar ik nog dikwijls een zwak signaal in winkels. Hema heeft hier over nagedacht en biedt in de winkels waar de 3G-dekking niet voldoende is, gratis WiFi aan. Hema zet hiermee een grote stap in m-commerce en verwacht dan ook dat dit een aanzienlijke bijdrage gaat leveren aan de m-commerce omzet. Exacte cijfers worden niet genoemd.

NFC
NFC staat voor Near Field Communication wat inhoudt dat apparaten met elkaar kunnen communiceren. Al lange tijd worden er testen uitgevoerd om met NFC chips in telefoons te betalen. In Nederland rollen er dit jaar een aantal projecten uit. Deze technologie biedt veel mogelijkheden, want het kan bijvoorbeeld gebruikt worden om contactgegevens of andere bestanden als foto’s te delen of om bepaalde stickers uit te lezen en taken te automatiseren. Een goed voorbeeld hiervan is de manier waarop Unicef deze technologie in Honk Kong heeft toegepast. Door iedereen een sticker te geven die met NFC gebruikt kan worden om een donatie te doen, zijn er veel meer vrijwilligers en dus ook donateurs.

Dit kan natuurlijk ook gebruikt worden om producten af te rekenen of om een coupon code, verkregen via mobile display advertising, te gebruiken. Het gemak waarmee dit gedaan kan worden, vormt voor de consument een grote stimulans om het te gebruiken en daarom is dit een zeer interessant onderwerp waar marketeers rekening mee moeten gaan houden.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s