De toekomst van Social Media

Social Media is al een tijdje hot topic en iedereen wil er aan mee doen. Vooralsnog lijkt de populariteit van de verschillende media niet te stoppen, toch? Er komen steeds weer nieuwe platformen bij. Waar men eerst alleen op vooral Facebook, Twitter en YouTube actief was, zijn daar o.a. Instagram, Pinterest en Vine de laatste tijd bij gekomen. Wat staat ons te wachten het komende jaar? Hoe gaan de platformen zich ontwikkelen? Ik ben er erg benieuwd naar en heb daarom opgezocht wat o.a. experts erover te zeggen hebben. Meer lees je hieronder.

Volgens verschillende experts zal de groei van Facebook en Twitter afwezig blijven en zijn LinkedIn, Pinterest, Slideshare en merkwaardig genoeg Myspace waarschijnlijke kandidaten voor een goede groei in het komende jaar. Ray Wang (Principal Analyst & CEO van Constellation Research) voorspelt dat het gebrek aan privacy van Facebook een grote rol speelt in afnemende populariteit van het medium. Door meerdere experts worden de likes op Facebook ook als de meest overgewaarde statistieken gezien.

Engagement
Anita Campbell (oprichtster Small Business Trends) zegt dat de engagement zeer belangrijk zal zijn en het op social media belangrijk is echte namen en echte foto’s te gebruiken van personeel achter het bedrijf. Wie is degene die de tweets plaatst nu echt? Dit kan al tot 20% meer engagement zorgen. Michael Brito (Senior VP of Social Business Planning bij Edelman) ondersteunt dit door aan te geven dat het voor bedrijven belangrijk is om menselijk over te komen. Hij bedoelt hiermee dat een bedrijf zijn medewerkers moet aanzetten de conversatie aan te gaan met de community. Ook Rohit Bhargava (oprichter en auteur bij Influential Marketing Group) geeft aan dat het belangrijkste wat een merk kan doen, is menselijk zijn. Volgens Paul Gillin (Social Media Trainer, Consultant & Author bij Profitecture) zijn de engagement statistieken ook nog de meest ondergewaardeerde. Dit zijn de statistieken die de kwaliteit van iets aangeven omdat mensen er een mee interacteren, voorbeelden zijn shares, comments, downloads, retweets, subscriptions en lead generation.

Social Media in bedrijven
Volgens Ann Handley (Chief Content Officer bij MarketingProfs) is het merkwaardig hoe social media voor veel bedrijven nog een blind spot is. 43% van de B2B ondernemers geeft aan niet over hun imago op social media na te denken wanneer ze zakelijke beslissingen nemen. Dit is iets wat in 2013 zal moeten en zal gaan veranderen. Lee Hopkins (oprichter Hopkins en social media strategist bij Better Communication Results) is het hier mee eens. Hij zegt dat bedrijven moeten inzien dat social media niet iets is wat de receptionist of admin moet doen, maar een krachtige tool is waarmee je reputatie verbeterd kan worden, maar ook net zo goed in 1 tweet verpest kan zijn. Ook Marketingfacts schrijft hierover en ook hier blijkt dat het percentage bedrijven dat social media marketing goed in de marketingstrategie heeft geïntegreerd enorm laag is. Onderstaande grafiek laat dit treffend zien. Het gaat hier overigens niet om alleen kleine bedrijven, er zijn hier ook Amerikaanse Fortune 1000 bedrijven in opgenomen.
Schermafbeelding_2012-12-06_om_14.39.34

Trends en tips
‘’Beelden spreken meer dan duizend woorden’’ is een uitspraak die al even bestaat, maar vandaag de dag online nog meer geldt dan ooit. Platformen als Pinterest en Instagram zijn hier het bewijs van. Zij maken een enorme groei door en zij zijn gefundeerd op het delen van afbeeldingen. Daarnaast zien we ook gaming steeds meer terugkomen in social media. Denk bijvoorbeeld aan de voortgangsbalkjes op o.a. LinkedIn.

Ga mee met de verschuivingen van je eigen doelgroep naar verschillende social media. Ga niet alleen uit van de talloze studies die zijn geschreven, maar bekijk hoe de markt zich ontwikkelt. Gebruik vervolgens goede content. Content is een middel en geen doel. Stem dit af op de behoefte van je potentiële klanten en de customer life cycle waar zij zich in bevinden.
Zoals ik eerder al noemde zijn likes overgewaardeerd en geen indicatie van engagement ondanks dat veel bedrijven dit misschien nog wel zo ervaren. Er wordt dan ook nog teveel aandacht gelegd op het vergaren van fans en likes terwijl je beter de vraag kan stellen wat je met die fans gaat doen. Probeer hier echte verkoop uit te halen, ga dus van sociale conversie (het behalen van 100 likes op een post) naar reële conversie.

In het boek ‘”Basisboek Online Marketing’’ worden drie verschillende niveau’s besproken waarop social media ingezet kunnen worden; luisteren, participeren en initiëren. Zoals hiervoor al naar voren kwam is engagement ontzettend belangrijk en om dat voor elkaar te krijgen kan best lastig zijn. Het hoogste doel is om engagement op basis van eigen acties (het initiUeren) te krijgen. Begin met luisteren en meng je waar nodig in de community en beantwoord gestelde vragen. Let er op dat, wanneer je dit doet, je jezelf voorstelt en uitlegt wat je bedoelingen zijn. UWV heeft ervaren dat dit zeer belangrijk is. Als de relatie met de klanten online sterk is en het aantal mensen dat geïnteresseerd is, begint te groeien is het tijd om zelf de discussie op gang te brengen door proactief informatie te verspreiden (initiëren). Hiermee weet een merk namelijk de doelgroep aan zich te binden. Dit kan leiden tot meer merkloyaliteit en merkvertrouwen wat voorspellers kunnen zijn van aankooployaliteit.

Overige bronnen

http://www.smartcheck.me/en/social-media-in-2013-the-future-is-near/
http://www.marketingfacts.nl/berichten/de-toekomst-van-social-media-marketing-deel-2/
Visser M. en Sikkenga B. (2012). Basisboek Online Marketing. Groningen/Houten. Noordhoff Uitgevers.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s