Gastcollege Alex Otten van Estate

Alex Otten is consultant en directeur bij Estate, een full service internetbureau. Denk hierbij aan mobiele sites en apps, strategie, e-commerce, usability, internet marketing waaronder ook Facebook advertenties etc.

De vraag waar Alex Otten mee opende was ‘’Wanneer is een website effectief?’’. Het antwoord hierop is, wanneer het zijn doel bereikt. Het doel van een website verschilt per website. Sommige websites zijn er voor branding, andere hebben als doel het verstrekken van informatie, verkopen of bijvoorbeeld registreren (denk aan Twitter en Facebook). Het is belangrijk voor een website dit doel in kaart te hebben en te bedenken hoe dat doel bereikt kan worden. Een bijpassend model hierbij is RIP. Dit staat voor Relevant, Immediate en Predictive. Hiermee kan gecontroleerd worden of de website relevant is voor de klant en voor het gestelde doel. De ‘’P’’ in dit model zorgt voor de grootste uitdaging, want hier is het de bedoeling te voorspellen wat de volgende stap van de klant zal zijn.

Alex Otten benadrukte ook het belang van de balans tussen online en offline van een bedrijf. Een website kan goed in elkaar steken, maar als de helpdesk niet kan helpen zal de organisatie zijn strategische doelen niet kunnen halen.
Daarnaast is het ook belangrijk dat de samenwerking van alle online media in orde is. Deze media kan ingedeeld worden zoals te zien is in het onderstaande model.
Media model Het AIDA model is een veelgebruikt en alom bekend model. Volgens Alex Otten ontbreken er echter twee belangrijke letters in dit model; de C van Convince en de S van Satisfy. Dit levert ons het AICDAS model op.
Screen Shot 2013-05-02 at 16.35.41 Nadat een potentiele klant je opgemerkt heeft en zijn interesse is gewekt is het van belang dat hij overtuigd raakt van het aangeboden product of dienst. Als er eenmaal een koop heeft plaatsgevonden is het van belang dat de klant tevreden blijft en misschien zelfs ambassadeur wordt.

Als laatste wilde Alex Otten het volgende meegeven: ‘’Antwoorden is het nieuwe zenden’’. Het volgende voorbeeld ligt dit toe. Zet alleen de informatie op de website waar mensen om vragen. Als er geen vraag is, geen interesse is, naar de historie van een bedrijf, is het dan wel nodig deze op de website te zetten?

Bron: Gastcollege op Avans Hogeschool te Breda, 18 april 2013

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s