Bedrijfsbezoek McCloud Online Idiots

Deze week heb ik de gelegenheid gekregen om bij McCloud Online Idiots langs te gaan en een aantal vragen te stellen aan het hoofd van de SEO afdeling: Ektor Tsolodimos.

McCloud Online Idiots is een jong online marketing bureau dat bestaat uit zo’n 15 medewerkers. Het is in 2005 opgericht door Bart Eichhorn en Jeroen Valkenburg, waarvan deze laatste niet meer werkzaam is bij McCloud. Bart Eichhorn is de huidige eigenaar en zorgt voor de sales. De schakel tussen de verschillende afdelingen is Dirk Ottenheijm. Als meewerkend voorman is hij de Manager Operations.
De verschillende afdelingen waar McCloud uit bestaat, zijn Development, SEO, SEA, Social Media Marketing en Affiliate Marketing. De afdeling SEO bestaat uit een leidinggevende (Ektor), 6 linkbuilders en 1 copywriter. Het feit dat Affiliate Marketing als dienst wordt aangeboden is vrij uniek te noemen, omdat er momenteel maar weinig bureaus zijn die dat doen.

SEA
Ektor vertelde ons dat SEA in Nederland door de monopolie van Google vrijwel gelijk staat aan AdWords. AdWords is ingericht om het zo makkelijk mogelijk te maken voor de gebruikers en toch is het lastiger geworden het effectief te gebruiken.  Voor het clickbudget dat klanten beschikbaar stellen, zijn steeds minder clicks beschikbaar. Vooral de afgelopen jaren is dit enorm veranderd.

Methodiek
Wanneer een klant bij McCloud aankomt, zal allereerst een informatief, oriënterend salesgesprek gevoerd worden om te achterhalen wat de klant wilt en hoe dat bereikt kan worden. Omdat de meesten het fijne niet weten van online marketing heeft de klant vaak veel vragen, die overigens niet altijd even concreet te beantwoorden zijn. Zo zijn er bijvoorbeeld ook geen garanties te geven voor het resultaat. Alvorens vervolgens een ‘’go’’ wordt gegeven door de klant is er vooronderzoek gedaan via o.a. Google Analytics om vragen te beantwoorden als: ‘’waar worden ze op gevonden en waarop niet?’’, ‘’hebben ze wel of niet veel crawl fouten?’’ en ‘’zit de website technisch gezien goed in elkaar?’’. De antwoorden op dit soort vragen lopen altijd sterk uiteen en dus is iedere opdracht weer anders; echt maatwerk dus.
Specifiek voor SEO is het zeer belangrijk om de juiste zoekwoorden te selecteren. Vervolgens moeten doorway/landingpages gemaakt worden voor Google. Ook productpagina’s worden aangepast om de vindbaarheid te verbeteren.
Nadat de onpage optimalisatie is voltooid, komt het externe verhaal om de hoek kijken. We hebben het dan over linkbuilding, social media, blogs, acties etc. Dit moet vervolgens leiden tot links of beter gezegd aanbevelingen die er op hun beurt voor zorgen dat de positie in Google verbetert.

Cases
Een favoriete case is die waar het contact erg goed was. Dit is lang niet altijd met alle klanten het geval. Met goede communicatie is het eindresultaat vaak beter. Dit leidt dan weer tot meer sales via up-selling of cross-selling. Goede communicatie is daarom des te belangrijker.
Een veel voorkomend probleem is dat klanten vaak weinig verstand van online marketing hebben, maar vaak al denken veel te weten nadat ze bijvoorbeeld een blog hebben gelezen. Dit leidt tot onredelijke verwachtingen. Zo komt het ook vaak voor dat mensen met het laagste budget het meeste willen. Sommige instrumenten worden door de ene klant onderschat en door de andere juist weer overschat. Het kan dan soms ook lastig zijn om klanten te overtuigen wat de juiste manier is om een opdracht uit te voeren.

USP
Zoals eerder genoemd is het vrij uniek dat McCloud affiliate marketing als dienst aanbiedt. Daarnaast zijn er interessante plannen voor de toekomst waarbij er een uitbreiding plaatsvindt waardoor het aanbod enorm toeneemt. Hierdoor is alles mogelijk op online gebied en zo ook bijvoorbeeld apps.

Toekomst
Het is een markt die zich de laatste jaren in hoog tempo heeft ontwikkeld en volgens Ektor zal de markt zich nog in hoog tempo blijven ontwikkelen. De noodzaak om up-to-date te blijven qua kennis blijft dus zeer nadrukkelijk aanwezig. Momenteel doen ze dit door veel blogs te lezen zoals bijvoorbeeld het blog van SEOMOZ en ook door trainingen te volgen bij professionals. De markt van mobiel, m-commerce, zal nog meer gaan groeien en steeds belangrijker worden. Ook de algehele besteding en aantal personen dat online bestelt zal blijven toenemen. De groei van het aantal bestedingen neemt wel af, maar desondanks is de absolute groei van 2012 t.o.v. 2011 nog steeds 12%.

Bron: Interview met Ektor Tsolodimos van McCloud Online Idiots

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s